آیا هوش مصنوعی خطرناک است؟ مزایا و معایب هوش مصنوعی

هوش مصنوعی بعد از اختراع اینترنت، یکی از مهمترین اختراعات بشر محسوب می‌شود. اما سوالی که برای اکثر افراد وجود دارد این است که آیا هوش مصنوعی واقعا خطرناک است؟ مزایا و معایب هوش مصنوعی چیست؟ نکته ای که وجود دارد این است که بسیاری از افراد به اشتباه از هوش مصنوعی می‌ترسند و آنقدر ها هم که ما فکر می‌کنیم خطری ما را تهدید نمی‌کند.

 

شاید وقتی که در فیلم های علمی تخیلی می‌بینیم، ربات هایی با هوش مصنوعی بتوانند قدرت جهان را در دست بگیرند اما احتمال این اتفاق با شرایط امروزی بسیار ناچیز است. نکته مهمی که خیلی از افراد از آن می‌ترسند این است که هوش مصنوعی می‌تواند کار ما را انجام دهد و ما بیکار شویم؟ اگر بخواهم خیلی ساده و کوتاه پاسخ این سوال را بدهم این را می‌گویم که شاید هوش مصنوعی نتواند جای شما را بگیرد اما کسانی که استفاده از هوش مصنوعی را در کار شما یاد گرفته اند، قطعا می‌توانند جای شما را بگیرند.

آیا هوش مصنوعی واقعا خطرناک است؟

می‌خواهم بعد از مدتها استفاده از هوش مصنوعی های متنوع تولید عکس و متن و... برداشت خودم را از پیشرفت هوش مصنوعی در  اختیار شما قرار دهم. در واقع باید بگویم که همین تصاویری که در این مقاله مشاهده می‌کنید، توسط هوش مصنوعی ایجاد شده است و طراحی آنها بعهده انسان نبوده است.

همانطور که گفتم، شاید هوش مصنوعی نتواند جای شما را در کسب و کارتان بگیرد اما کسانی که استفاده از هوش مصنوعی را بلد هستند، قطعا جایگزین شما می‌شوند. فرض کنید شما یک وکیل هستید. طبیعتا برای دفاعیات از موکل خود یک سری موارد محدود طبق تجربه به ذهنتان می‌رسد اما اگر با هوش مصنوعی موضوع را در میان بگذارید، به شما موارد دیگری را نیز پیشنهاد می‌دهد که شما با استفاده از آن می‌توانید دفاع بهتری داشته باشید. بله هوش مصنوعی نمی‌تواند به جای شما دفاع کند و وکالت پرونده را بعهده بگیرد اما به شما راهکار های جدیدی ارائه می‌دهد و شما با استفاده از تجربه خود یکی از آنها را انتخاب و به آن بال و پر می‌دهید و در دادگاه مطرح می‌کنید.

پس همین جا مشخص شد وکیلی که استفاده از هوش مصنوعی را در کار خود بلد باشد، چندین قدم جلوتر و سریعتر از وکیلی است که از هوش مصنوعی استفاده نمی‌کند.

مزایا و معایب هوش مصنوعی

یا بعنوان مثال در کار من که نویسنده و مدیر وبسایت هستم، یکی از مشکلاتی که برای ما همیشه وجود دارد پیدا کردن موضوع برای مقاله است. بعضی از روزها به بن بست می‌رسیم و موضوع جدیدی برای نوشتن مقاله برای قرار دادن در وبسایت پیدا نمی‌کنیم. من در آن زمان ها از هوش مصنوعی می‌پرسم که کاربران در فضای مجازی و در گوگل چه سوالاتی را می‌پرسند؟ و به آن سوالات در یک مقاله کامل پاسخ می‌دهم. یا در خیلی از مواقع سرتیتر ها را نیز از هوش مصنوعی می‌گیرم و بعد از پیدا کردن آنها راجع به هر تیتر محتوایی را می‌نویسم.

پس من که از این امکان استفاده می‌کنم جلوتر از کسی هستم که از هوش مصنوعی در این زمینه استفاده نمی‌کند و ممکن است زمان زیادی را برای پیدا کردن عنوان مقاله اش صرف کند. 

آیا هوش مصنوعی خطرناک است؟

آیا سازندگان هوش مصنوعی همه چیز را به آن یاد می‌دهند؟

یکی از سوالاتی که برای خیلی از افراد به وجود می‌آید این است که چرا هوش مصنوعی همه چیز را می‌داند؟ آیا سازندگان آنها تمام این اطلاعات را در اختیار هوش مصنوعی قرار می‌دهند؟ پاسخ این سوال قطعا خیر است. با یک مثال این موضوع را توضیح می‌دهم. من در یکی از وبسایت هایم نیاز داشتم به این که مقاله ای برای آموزش نصب جک دو ستون قرار دهم. خب طبیعتا من نصاب جک دو ستون نیستم و مراحل آن را نمی‌دانم. این که بخواهم از یک نصاب کمک بگیرم تا مراحل را به من توضیح دهد و من بنویسم هم قطعا زمان بر بود. تصمیم گرفتم این سوال کاملا تخصصی را از چت جی پی تی بپرسم. اما آیا سازندگان چت جی پی تی، بلد بودند جک دو ستون نصب کنند؟ خیر. احتمال اینکه این سوال را شخص دیگری پرسیده باشد نیز بسیار کم است.

پس چگونه جواب این سوال را به زیبایی و با جزئیات داد؟ شما در حقیقت برای هوش مصنوعی یک سری اطلاعات اولیه را برنامه نویسی می‌کنید و بعد به آن یاد می‌دهید که خودش راجع به موضوعات مختلف مانند یک انسان تحقیق کند و یاد بگیرد. این موضوع باعث می‌شود با توجه به اینکه این یک انسان نیست که فقط راجع به یک موضوع یاد بگیرد، تخصص های مختلفی را بررسی کند. به همین دلیل تبدیل به یک هوش همه چیز دان می‌شود در واقع چیزهایی که می‌داند را با تحقیقات خودش فرا گرفته است نه سازنده اش.

آیا هوش مصنوعی خطرناک است؟

 آیا هوش مصنوعی واقعا خطرناک است؟

با وجود اینکه هوش مصنوعی خودش مواردی که می‌خواهد را یاد می‌گیرد و می‌تواند پیشرفت کند، به نظر من آنقدر که فکر می‌کنیم و در فیلم ها دیده ایم خطرناک نیست! بیشتر این احساس خطر ها از طرف کسانی است که فکر می‌کنند هوش مصنوعی قرار است جای آنها را بگیرد. اگر ما استفاده درست از هوش مصنوعی را بلد باشیم قطعا می‌توانیم آن را کنترل کنیم.

بله درصورتی که یک شخص بخواهد یک ربات با هوش را تولید کند با هدف تخریب جهان و گرفتن قدرت، ممکن است بتواند خطرات زیادی را ایجاد کند و این مورد باید کنترل شود. اما ترسیدن بیش از حد از هوش مصنوعی، زیاده روی است.

مزایا و معایب هوش مصنوعی

مزایا و معایب هوش مصنوعی

در حقیقت کمکی که هوش مصنوعی به بشر می‌کند بسیار بیشتر از ضرر هایی است که ممکن است برساند. در زمانی که چرخ خیاطی به وجود آمد، خیاط ها از این موضوع بسیار ناراحت بودند چون فکر می‌کردند که چرخ خیاطی جای آنها را می‌گیرد و دیگر مشتری زیادی نخواهند داشت اما امروزه می‌بینیم که تمام خیاط ها از این تکنولوژی برای با کیفیت تر شدن و سریعتر شدن کارشان استفاده می‌کنند و با آن کنار آمده اند. دیدیم که چرخ خیاطی جایگزین انسان ها نشد و فقط به ما برای بهتر شدن کارمان کمک کرد.

هوش مصنوعی نیز به همین شکل آمده است تا به ما کمک کند نه این که در مقابل ما قرار بگیرد. بخواهیم یا نخواهیم دنیا پیشرفت خواهد کرد و اگر ما از این پیشرفت متنفر باشیم، ما را حذف خواهد کرد. فرض کنید یک خیاط تصمیم می‌گرفت چرخ خیاطی را نپذیرد و به همان حالت سنتی خیاطی کند، طبیعتا هیچ کسی به سراغ او نمیرفت.

در نهایت، از پیشرفت دنیا خوشحال شویم و همگام با آن حرکت کنیم. وقتی تکنولوژی جدیدی برای تغییر جهان می‌آید آن را یاد بگیریم و از آن برای بهتر شدن زندگی و کسب و کارمان استفاده کنیم.

اگر می‌خواهید دید بهتری راجع به اتفاقات آینده داشته باشید مقاله بهترین فیلم های علمی تخیلی را مطالعه کنید. در این مقاله یک فیلم به نام ردی پلیر وان یا بازیکن شماره یک آماده معرفی شده است که دید بسیار خوبی می‌تواند نسبت به آینده به شما بدهد. فیلم های دیگر نیز بسیار جذاب و مفید هستند. دنیای پیرامون خود را بیشتر بشناسیم تا بتوانیم بهتر در آن زندگی کنیم.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید