شغل ثروتمند ترین افراد جهان چیست؟ + مقدار ثروت آنها (2024)

در سالهای اخیر، راجع به این که ثروتمند ترین افراد جهان چه کسانی هستند و چقدر دارایی دارند صحبت های زیاده شده است. ایلان ماسک، بیل گیتس، جف بزوس و... همیشه در صدر اخبار بوده اند. شغل آنها به طور کلی مشخص است اما جزئیات اینکه دقیقا چه کاری انجام داده اند تا به این جایگاه رسیده اند خیر. همچنین شاید برایتان جالب باشد که بدانید در لیست ثروتمندترین افراد جهان در مارس 2023، نفر اول یک مرد کمتر شناخته شده فرانسوی به نام برنارد آرنو بوده است. پس با وجود اینکه خیلی از ما فکر می‌کنیم پولدار ترین های جهان را می‌شناسیم، خیلی از آنها چون معروف نیستند با آنها آشنا نیستیم. در ادامه با سیبما همراه باشید تا بهتر لیست ابر میلیاردر های جهان را بررسی کنیم.

معرفی ثروتمند ترین فرد جهان برنارد آرنو

1. برنارد آرنو Bernard Arnault

  • سن: 74 سال
  • ملیت: فرانسه
  • منشا ثروت: ال و ام هاش
  • دارایی خالص: 243 میلیارد دلار

برنارد آرنو، یک بازرگان، کارآفرین، سرمایه‌گذار و کلکسیونر آثار هنری فرانسوی است. او در حال حاضر ثروتمند ترین فرد زنده جهان است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید نفر اول لیست ثروتمندان جهان، یک امریکایی نیست! برخلاف تبلیغاتی که برای ثروتمندان امریکایی یعنی ایلان ماسک و جف بزوس می‌شود، او بسیار ناشناخته است.

برنار پس از فارق التحصیلی، در شرکت ساختمان سازی پدرش مشغول به فعالیت شد. او پس از چند سال فعالیت، به پدرش پیشنهاد داد که ساخت و ساز را رها کنند و به خرید و فروش ملک بپردازند. او شرکت جدیدی با تغییر نام به فعالیت در حوزه اداره اقامتگاه‌های مسافرتی، با امکانات خاص، وارد گردید. برنارد در سال ۱۹۷۹ جانشین پدرش در جایگاه ریاست شرکت شد.

در سال 1981 برنارد آرنو به امریکا مهاجرت کرد. دلیل این تصمیم او ریاست جمهوری فرانسوا میتران در فرانسه بود. او در امریکا شرکت پدری اش به نام فرینل را تاسیس کرد و به وسیله همین شرکت موفق شد چند ساختمان مسکونی در ایالت فلوریدا تاسیس نماید.

آرنو سه سال بعد، زمانی که سوسیالیست‌های فرانسه، به رویکرد اقتصادی محافظه کارانه‌تر تغییر رویه دادند، دوباره به فرانسه بازگشت و به عنوان مدیر ارشد اجرایی یک شرکت کالاهای لوکس (کالاهایی که با افزایش درآمد مصرف‌کنندگان، میزان فروششان افزایش می‌یابد) به نام «فیانسیر آگاش» مشغول به کار شد.

ایلان ماسک ثروتمند ترین فرد جهان

2.ایلان ماسک Elon Reeve Musk

  • سن: 51 سال
  • ملیت: ایالات متحده
  • منشا ثروت: تسلا موتورز، اسپیس‌اکس
  • دارایی خالص: 240 میلیارد دلار

ایلان ماسک را قطعا می‌شناسید. او پر حاشیه ترین ابر میلیاردر جهان است که در چند سال اخیر همیشه خودش را در صدر اخبار نگهداشته است. ایلان ماسک چندین شرکت مختلف را تاسیس کرد که در نهایت از اسپیس ایکس و تسلا موتورز به ثروت بسیار زیادی دست یافت. اولین شرکت مهم او مجموعه زیپ بود که در سال 1995 به همراه برادرش کیمبال ماسک تاسیس کرد. زیپ یک شرکت نرم افزاری راهنمای سفر آنلاین بود. در نهایت شرکت امریکایی کامپک در سال 1999 این شرکت را به قیمت 370 میلیون دلار از این دو برادر خریداری کرد. ایلان ماسک 7 درصد از سهام این شرکت را صاحب بود که 22 میلیون دلار به او رسید و اولین درآمد بالای ایلان ماسک از این طریق دریافت شد.

بعد از آن در سال 1999 شرکت بزرگ و معروف پرداخت آنلاین پی پال را تاسیس کرد که در اکتبر 2002 ای‌بی این شرکت را به ارزش 1.5 میلیارد دلار خریداری کرد که 165 میلیون دلار سهم ایلان ماسک بود. او 11.7 درصد از سهام این شرکت را بعهده داشت.در نهایت ایلان ماسک به دلیل اصرارش بر انتقال سرور های پی پل از یونیکس به ویندوز، از مدیریت این شرکت اخراج شد.

در سال 2002 و پس از اخراجش از پی پل، اسپیس ایکس را تاسیس کرد. این سومین شرکت ایلان ماسک بود و این بار قرار بود در زمینه اکتشافات فضایی فعالیت کند. توضیحات راجع به اسپیس ایکس بسیار زیاد است چون شرکت عظیمی است و قطعا چیزهای زیادی راجع به آن شنیده اید اما به طور خلاصه، این شرکت برای پیدا کردن روش های جدید و کاهش هزینه سفر به فضا تاسیس شد که قرار است به طوری این کار را انجام دهد تا مردم بیشتری به فضا سفر کنند تا در به مهاجرت به مریخ و شروع زندگی در آن برسند.

شرکت تولید خودروهای برقی تسلا موتورز توسط ایلان ماسک تاسیس نشد! این شرکت در سال 2003 توسط مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ تاسیس شد و ایلان ماسک با توجه به اینکه به چنین اقدامات بلند پروازانه ای علاقه دارد، از آنها حمایت می‌کرد تا اینکه در نهایت یک سال بعد یعنی سال 2004 اقدام به سرمایه گذاری 70 میلیون دلاری در این استارتاپ کرد که عمده سهام این شرکت را صاحب شد. این شرکت نیز سر و صدای بسیار زیادی از همان ابتدا به پا کرد و اکنون سهام آن تبدیل به ارزشمند ترین سهام بین شرکت های خودروسازی در جهان شد.

سولارسیتی، هایپرلوپ، توئیتر و اوپی ای‌آی نیز شرکت های مهم دیگری هستند که ایلان ماسک در آنها سهام دارد و یا آنها را تاسیس کرده است. ایلان ماسک بسیار پر کار است و اگر بخواهیم تمام فعالیت های او را بنویسیم، نیاز به چندین مقاله اختصاصی دارد پس همین جا به این بخش مقاله پایان می‌دهیم.

جف بیزوس ثروتمند ترین مرد جهان

3.جف بیزوس Jeffrey Preston Bezos

  • سن: 59 سال
  • ملیت: ایالات متحده
  • منشا ثروت: آمازون
  • دارایی خالص: 168 میلیارد دلار

جف بزوس در رتبه سوم ثروتمند ترین افراد جهان قرار دارد. او مالک فروشگاه بزرگ آمازون است. او پس از فارق التحصیلی در رشته علوم رایانه، در چند شرکت فناوری مشغول کار شد. پس از مدتی متوجه شد که اینترنت و فناوری در جهان در حال همه گیر شدن است. او بعد از تحقیقاتی که کرد به این نتیجه رسید که استفاده از اینترنت در سال 1994 نسبت به سال قبلش 23 برابر شده است و دریافت که جای خالی یک فروشگاه اینترنتی بزرگ در این فضا خالیست. او 20 شرکت که فروش از راه دور (تلفنی) انجام می‌دادند را مورد بررسی قرار داد. آنها همه چیز میفروختند الا کتاب! دلیل این اتفاق هم تعداد زیاد کتاب ها بود که در حالت کاتالوگ فیزیکی تقریبا شدنی نبود و باید یک کاتالوگ چند هزار صفحه ای ایجاد می‌کردند.

او یک کاتالوگ کامل از کتاب ها در فضای اینترنت و غیر فیزیکی ایجاد کرد. او به 4 دلیل این کار را منطقی می‌دانست:

  1. عدم نیاز به تهیهٔ کاتالوگ فیزیکی
  2. کاهش چشمگیر هزینه‌ها
  3. افزایش سرعت در عملیات خرید
  4. امکان تغییر روزانهٔ کاتالوگ و…

تا آن زمان همه مردم اینترنت را یک فضا برای سرگرمی می‌دانستند اما او می‌خواست یک سرمایه گذاری بزرگ روی این فضا انجام دهد به همین دلیل ریسک این کار را بالا می‌دانست. او بعد ها در مصاحبه با مجله تامز گفت: «به خود می‌بالیدم از این که ریسک بزرگی می‌کردم که هیچ‌کس حاضر به انجام آن نبود. همه سرمایه ام را روی چیز تازه‌ای به نام اینترنت می‌گذاشتم که معاملهٔ خطرناکی بود.»

بعد ها آمازون به یک فروشگاه کامل تبدیل شد و کم کم محصولات مختلفی به آن اضافه شد تا اینکه امروز، بزرگترین پایگاه خرید اینترنتی محصول در سراسر جهان باشد. بیزوس در سال 2013 روزنامه واشینگتن پست را نیز خریداری کرد.

 

بیل گیتس ثروتمند ترین فرد جهان

4.بیل گیتس bill gates

  • سن: 68 سال
  • ملیت: ایالات متحده
  • منشا ثروت: مایکروسافت
  • دارایی خالص: 128 میلیارد دلار

بیل گیتس که چندین سال در جایگاه ثروتمند ترین فرد جهان بود، یکی از مشهور ترین ابر میلیاردر های جهان است. او ثابت ترین روند را در حفظ این جایگاه داشته است. اکثر افرادی که به جایگاه اول رسیدند، بعد از مدتی این جایگاه را از دست داده اند اما بیل گیتس برای چند سال ثابت ماند. او در سال 1975 شرکت مایکروسافت را تاسیس کرد. شرکت مایکروسافت با تولید مهمترین سیستم عامل جهان یعنی ویندوز و نرم افزار های مهمی که در صدر آنها مجموعه آفیس است، به درآمد بسیار بالایی دست یافت و یکی از پر فروش ترین شرکت های نرم افزاری جهان نام گرفت که ارزش سهام بسیار بالایی دارد.

لری الیسون ثروتمند ترین افراد جهان

5.لری الیسون Larry Ellison

  • سن: 78 سال
  • ملیت: ایالات متحده
  • منشا ثروت: اورکل کورپوریشن
  • دارایی خالص: 115 میلیارد دلار

لری الیسون نیز یکی از ابر میلیاردر های کمتر شناخته شده است. او یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل شرکت اوراکل است. این شرکت، یکی از مهمترین شرکت های تولید کننده نرم افزار های پایگاه داده است. او از کودکی در ریاضیات استعداد فوق العاده ای داشت و در جوانی برای شرکت امپکس کار می‌کرد. در نهایت مهمترین پروژه خود را برای سازمان اطلاعات امریکا (سیا) ساخت که یک پایگاه داده بزرگ و پیشرفته بود.

ثروت مارک زاکربرگ جوانترین ابر میلیاردر دنیا

6.مارک زاکربرگ Mark Elliot Zuckerberg

  • سن: 39 سال
  • ملیت: ایالات متحده
  • منشا ثروت: فیسبوک، اینستاگرام، واتس‌اپ
  • دارایی خالص: 110 میلیارد دلار

مازک زاکربرگ، جوان ترین ابر میلیاردر جهان است. او از سن 30 سالگی خودش را در بین ثروتمند ترین افراد جهان مطرح کرد و اکنون در 39 سالگی بیش از 110 میلیارد دلار دارایی دارد. زاکربرگ در سال 2004 و در 20 سالگی با تاسیس فیسبوک، قدم بزرگی را در زندگی اش برداشت. بعد از گذشت مدتی، فیسبوک بصورت ویروسی در جهان استقبال شد و مردم سراسر جهان این شبکه اجتماعی را نصب و استفاده می‌کردند.

نام او برای اولین بار در سال 2008 و در سن 24 سالگی مطرح شد که مجله فوربس او را بعنوان جوان ترین ثروتمند جهان معرفی کرد. در آن زمان ثروت مارک زاکربرگ  میلیارد دلار بود. او بعد ها خرید های بزرگی انجام داد که مهمترین آنها اینستاگرام و واتس‌اپ بودند. در ابتدا هر دو اپلیکیشن را زیرمجموعه فیسبوک معرفی کرد اما بعد از چند سال یک شرکت به نام متا را تاسیس کرد و هر سه اپلیکیشن را زیرمجموعه متا قرار داد. او اکنون با داشتن سه مورد از مهمترین شبکه های اجتماعی و پیام رسان دنیا، یکی از قدرتمند ترین افراد در رسانه های نوظهور است.

وارن بافت ثروتمند ترین مرد جهان

7.وارن بافت Warren Edward Buffett

  • سن: 92 سال
  • ملیت: ایالات متحده
  • منشا ثروت: برکشیر هاتاوی
  • دارایی خالص: 103 میلیارد دلار

وارت بافت، متفاوت ترین ثروتمند جهان است. اگر به لیست ثروتمند ترین های جهان نگاه کنیم، اکثرا از طریق یک شرکت فناوری به این ثروت رسیده اند اما وارن بافت با روش متفاوتی دارایی بیش از 100 میلیارد دلاری اش را کسب کرد. او یک سرمایه گذار بسیار بزرگ و باهوش است. او علاوه بر شرکت برکشیر هاتاوی، مالکیت شرکت‌های گایکو، دیری کوئین و مارس اینکورپوریتد را نیز در اختیار دارد.

او همچنین دارای سهام در شرکت‌های اپل، جنرال الکتریک، کرفت هاینز، گلدمن ساکس، ولز فارگو، شرکت کوکاکولا، پپسی، آمریکن اکسپرس، بنک آو آمریکا و آی‌بی‌ام می‌باشد. او یکی از سرمایه گذاران عمده در بورس امریکا است.

بافت روش جالبی در سرمایه گذاری دارد، او ابتدا بدون در نظر گرفتن قیمت سهام، با روش های خودش ارزش سهام را به دست میاورد. بعد از اینکه برای آن سهام ارزش گذاری خودش را انجام داد، قیمت آن را می‌بیند. اگر پایینتر از ارزش به دست آمده بود، سهام را خریداری می‌کند. اکثر سرمایه گذاری های وارن بافت بلند مدت هستند.

کارلوس اسلیم میلیاردر مکزیکی

8.کارلوس اسلیم Carlos Slim

  • سن: 83 سال
  • ملیت: مکزیک
  • منشا ثروت: آمریکا موویل، گروپو کارسو
  • دارایی خالص: 90 میلیارد دلار

تا اینجا، فقط در رتبه اول یک فرانسوی بوده و بقیه افراد امریکایی بودند. اما در مورد هشتم به کارلوس اسلیم، ابر میلیاردر مکزیکی می‌رسیم. او یک بار و برای مدت کوتاهی در سال 2007 توانست به رتبه اول ثروتمند ترین افراد جهان صعود کند اما این جایگاه برای او ثابت نماند. او در زمینه شرکت های مخابراتی فعالیت می‌کند و صعود او به جمع ابر میلیاردر ها، در زمان خرید شرکت تلمکس بود که در زمینه خطوط اینترنت، تلفن ثابت و سرویس های تلوزیونی فعالیت می‌کند. او یکی از مهمترین افراد مخابراتی در مکزیک و امریکای لاتین است. او مالک شرکت های گروپو کارسو، آمریکا موویل، تلمکس، سانبورنز و تل‌سل است. شرکت های او معمولا در زمینه ارائه خدمات اینترنت، سیم کارت، تلفن ثابت و تلوزیون هستند.

موکش آمبانی هندی ثروتمند ترین فرد جهان

9.موکش امبانی Mukesh Dhirubhai Ambani

  • سن: 65 سال
  • ملیت: هند
  • منشا ثروت: ریلاینس اسنداستریز
  • دارایی خالص: 90 میلیارد دلار

شاید برایتان جالب باشد اگر یک هندی را در این لیست ببینید. اما باید بدانید که مردم هند در تجارت و مدیریت بسیار موفق هستند. در ایالات متحده نیز به هندی ها خیلی بهت داده می‌شود. حتما شنیده اید که مدیرعامل گوگل یعنی پیچای سونداراراجان یک فرد هندی است. اما در اینجا می‌خواهیم راجع به موکش امبانی صحبت کردیم. مردی که بیش از 90 میلیارد دلار ثروت دارد.

او از سال 2018 ثروتمند ترین فرد آسیا شد و جایگاهی تقریبا دست نیافتنی را برای خود ایجاد کرده است. او مدیرعامل و سهامدار عمده شرکت صنایع ریلاینس است که بزرگترین شرکت غیر دولتی کشور هند محسوب می‌شود.

ریلاینس اینداستریز لیمیتد شرکت خوشه‌ای هندی چندملیتی است، که در سال ۱۹۶۶ در قالب یک کارخانه نساجی، توسط دیروبهائی آمبانی تأسیس شد. امروزه تمرکز اصلی این شرکت بر صنایع نفت و گاز معطوف می‌باشد. اکنون این شرکت جزء 100 شرکت ارزشمند جهان محسوب می‌شود. موکش امبانی در سال 2016 یک شرکت مخابراتی به نام جیو را نیز راه اندازی کرد که اینترنت پر سرعت را با قیمت بسیار پایین به مصرف کنندگان خودش می‌دهد.

موکش به همراه خانواده اش در یک خانهٔ ۲۷ طبقه‌ای در بمبئی با نام آنتیلیا زندگی می‌کنند. این ساختمان حدود ۱ میلیارد دلار قیمت گذاری شده و یکی از گران‌قیمت‌ترین ساختمان‌هایی است که تا به حال ساخته شده‌است.

 

امیدوارم توانسته باشیم به شما کمک کنیم تا از این فوق میلیاردر های جهان الهام بگیرید و بتوانید کسب و کار خودتان را آغاز و در آن موفق باشید. ما در سیبما سعی می‌کنیم مطالبی را برای کمک به شما در جهت رشد کسب و کارتان منتشر کنیم پس با ما همراه باشید.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید