تاریخ دقیق شب یلدا 1403 چه روزی است؟

شب یلدا یا شب چله یکی از قدیمی ترین آداب و رسوم ایرانیان است. آخرین شب پاییز یا به عبارتی درست تر اولین شب زمستان بلند ترین شب سال است. اگر به ساعات طلوع و غروب خورشید توجه کنید، تا پایان پاییز شب طولانی تر می‌شود و از اول زمستان روزانه بصورت میانگین 1 دقیقه شب کوتاه تر می‌شود. شب یلدا دقیقا زمانی است که این روند طولانی شدن شب قطع می‌شود و پایان این روند است. به همین دلیل می‌گوییم که شب یلدا بلند ترین شب سال است و این شب را جشن می‌گیریم.

اگر به دنبال ایده های جدید و جذاب برای سفره یا میز شب یلدا هستید، روی لینک سفره شب یلدا باکلاس کلیک کنید.

شب یلدا 1402 دقیقا چه روزی است؟

شب یلدا مانند نوروز باستانی، یکی از معمترین اعیاد ایرانیان باستان است که هنوز بعد از اینهمه سال زنده مانده است و یکی از وظایف ما ایرانیان با شکوه تر برگزار کردن این شب مهم است. ایرانیان در این شب با خانواده و فامیل جمع می‌شوند و اصطلاحا شب نشینی برگزار می‌کنند.

 

یکی مهمترین دلایلی که ایرانیان این شب را جشن می‌گیرند، پیروزی نور بر تاریکی است. حضور بیشتر خورشید از بعد از شب یلدا یعنی شروع دوباره پادشاهی خورشید بر زمین. ایرانیان که قبل از یکتا پرستی در زمان کوروش کبیر، آتش و خورشید را مقدس می‌دانستند، این پیروزی خورشید بر تاریکی ها را جشن می‌گیرند.

حال سوالی که وجود دارد این است که تاریخ دقیق شب یلدای 1403 چه روزی است؟ مخصوصا برای ایرانیانی که خارج از کشور زندگی می‌کنند مهم است که بدانند به تاریخ میلادی یا قمری این جشن را در چه شبی باید برگزار کنند. در ادامه این تاریخ ها را برای شما قرار می‌دهیم. با سیبما همراه باشید.

تاریخ دقیق شب یلدا 1403 به شرح زیر است:

تاریخ شب یلدا 1403

تاریخ شب یلدا در تقویم شمسی: پنجشنبه ۳۰ آذر ماه سال 1403

تاریخ شب یلدا در تقویم میلادی: پنجشنبه 20 دسامبر 2024

تاریخ جشن یلدا در تقویم قمری: پنجشنبه 19 جمادي الثانیه 1446

 

خب می‌دانم که اکثر کاربران بعد از دیدن تاریخ، پاسخ مهمترین سوال خود را گرفته اند. اما در ادامه می‌خواهیم بیشتر راجع به شب یلدا صحبت کنیم پس همراه ما باشید.

چرا به شب یلدا شب چله می‌گوییم؟

یکی از مهمترین سوالاتی که برای اکثر ایرانی ها پیش می‌آید این است که چرا نام دیگر شب یلدا، شب چله است. دقیقا از فردای شب یلدا، چله بزرگ زمستان شروع می‌شود و تا 40 روز سرما سراسر کشور را می‌گیرد. به همین دلیل این شب در قدیم به شب چله معروف بوده است.

ایرانیان در زمان قدیم غیر از تقویم شمسی، یک تقویم کلی نگر هم داشتند که بیشتر در بین کشاورزان و دامداران از او استفاده می‌شد. آن ها دو 40 روز از سال را مناسب برای کار کردند نمی‌دانستند و بیشتر استراحت می‌کردند. چله زمستان به دلیل سرما و چله تابستان به دلیل گرما. چله تابستان از تیر ماه شروع می‌شود و چله زمستان از دی ماه. 40 روز اصلی را چله بزرگ و 20 روز بعد آن تا زمانی که دمای هوا بصورت کامل متعادل شود را چله کوچک می‌نامیدند.

شب یلدا چیست؟ یلدا به چه معناست؟

 

واژه یلدا به چه معنا است؟

کلمه یلدا به زبان سُریانی است که معنای آن زایش و یا تولد است. سریانی زبانی بود که مسیحیان ایران بیشتر به آن زبان صحبت می‌کردند. منظور از زایش در اینجا، تولد خورشید است. تا قبل از یلدا هر روز خورشید ضعیف تر می‌شود و علاوه بر اینکه ساعات کمتری حضور دارد، گرما و نور کمتری نیز دارد. اما از فردای شب یلدا، خورشید هرروز قدرتمند تر می‌شود و نور و گرمای بیشتری را ایجاد می‌کند.

ابوریحان بیرونی که یکی از بزرگترین دانشمندان تاریخ ایران است، اینگونه از یلدا یاد می‌کند که شب یلدا میلاد اکبر است. منظور از میلاد همان تولد دوباره خورشید است. 

دیگر آداب و رسوم شب یلدا:

در شب یلدا برخی میوه ها مانند هندوانه و انار نقش پررنگی دارند و عضو جدا نشدنی شب نشینی های یلدا هستند. دلیل این انتخاب، رنگ قرمز آنها است که به همان جمله سرخی تو از من، زردی من از تو چهارشنبه سوری برمیگردد که اینبار این به خورشید برمیگردد به جای آتش. همچنین شاهنامه خوانی و فال حافظ نیز از قدیم الایام در این شب استفاده می‌شود. تنقلات و آجیل نیز همیشه در شب یلدا وجود دارد. پسته، گردو، بادام و فندق آجیل های مهم شب یلدا هستند. یکی از رسوم این شب این است که به هرکسی یک گردو می‌دهند و هرکسی گردوی بهتری داشته باشد یعنی امسال خوش شانس تر خواهد بود.

شب یلدا چه روزی است؟

ضمن تبریک شب یلدا به شما همراهان وبسایت سیبما، امیدوارم که این مقاله پاسخ سوالات شما را داده باشد. اگر برای این شب به دنبال تماشای دورهمی یک فیلم سینمایی جذاب هستید و این مورد را در برنامه های خود دارید، در مقاله ای بهترین فیلم های سینمایی خارجی و در مقاله ای دیگر بهترین فیلم های سینمایی ایرانی را لیست کرده ایم که پیشنهاد می‌کنم مطالعه کنید. همه فیلم ها جدید هستند و در سال 1403 منتشر شده اند. مطمئنا این لیست می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین فیلم را برای تماشا در این شب بلند انتخاب کنید.

البته پیشنهاد می‌کنم در این شب بزرگ ایرانیان، فیلم ایرانی تماشا کنید.

تاریخ شب یلدا 1402

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید