بزرگترین حیوانات جهان را بشناسید | معرفی جانداران غول پیکر

از کودکی برای خیلی از ما سوال بوده که بزرگترین و غول پیکر ترین حیوانات جهان کدام حیوانات هستند؟ همیشه و در تمام تاریخ ترین ها برای انسانها جالب بوده است و مخصوصا افرادی که همیشه بدنبال افزایش آگاهی و اطلاعات عمومی هستند و به جانوران علاقمند هستند، دوست دارند بدانند که بزرگترین حیوانات جهان کدام حیوانات هستند و آیا غول پیکر ترین حیوان تاریخ، هنوز وجود دارد یا نسل آن منقرض شده است.

 

در ادامه با سیبما همراه باشید تا بزرگترین جانوران جهان را به شما معرفی کنیم و ویژگی های شگفت انگیز آنها را با هم مرور کنیم.

نهنگ آبی یا وال آبی بزرگترین حیوان دنیا

1.نهنگ آبی با نام علمی Balaenoptera musculus

  • میانگین وزن: 110,000 کیلو گرم
  • حداکثر وزن: 190,000 کیلو گرم
  • میانگین قد: 25.5 متر

شاید برای شما جالب باشد که بدانید سنگین ترین و بزرگترین موجود زنده دنیا، در دریا زندگی می‌کند. حیوانی که چندین برابر از فیل که همه ما آنرا بعنوان یک حیوان غول پیکر می‌شناسیم، بزرگتر است. جالب است بدانید که بزرگترین فیل دنیا، فیلم بیشه آفریقایی است که وزن آن میانگین 4900 کیلو گرم است. این یعنی نهنگ آبی بصورت میانگین 22 برابر بزرگتر از غول پیکر ترین نژاد فیل در دنیا است! در ادامه فیل ها را بیشتر بررسی خواهیم کرد اما اجازه دهید با نهنگ آبی یا وال آبی بیشتر آشنا شویم.

نهنگ آبی می‌تواند حداکثر تا 30 متر قد داشته باشد و وزن آن تا نزدیک به 200 تن هم می‌رسد! و این قطعا فراتر از تصورات ما از جانداران است. برای اینکه راحت تر بتوانید بزرگی وال آبی را تصور کنید، تصویر زیر که مقایسه اندازه وال آبی، فیل و انسان است را مشاهده کنید.

 

بزرگترین حیوان دنیا وال آبی

همانطور که در تصویر می‌بینید، نه تنها ما انسانها بلکه فیل هم در مقابل نهنگ آبی بسیار کوچک است! شاید تصور کنید که دایناسور ها از نهنگ آبی نیز بزرگتر بودند اما باید بگویم نهنگ آبی سنگین ترین و بزرگترین موجود زنده دنیا در تمام تاریخ است. نهنگ‌های آبی می‌توانند صدا های مختلفی را ایجاد کنند. نهنگ نر برای جذب نهنگ‌های ماده فریادهایی می‌زند که قدرت ۱۸۰ دسی‌بل دارد. این فریاد ها از فاصله 800 کیلومتری نیز شنیده می‌شوند! نهنگ آبی علاوه بر اینکه بزرگترین موجودات دنیا هستند، بلند ترین صدای دنیا را نیز می‌توانند ایجاد کنند.

طبق بررسی دانشمندان، در دهه 1960 میلادی حدود 200 هزار نهنگ آبی در اقیانوس ها زندگی می‌کردند اما امروزه حدود 10 هزار نهنگ آبی در دنیا وجود دارد که این نشان می‌دهد نسل این موجودات در خطر انقراض قرار دارد. یک بررسی دقیق تر نشان می‌دهد که تعداد نهنگ های آبی اقیانوس اطلس به فقط 250 عدد رسیده است که این واقعا نگران کننده است.

در بخش اول بررسی کاملی از بزرگترین حیوان دنیا ارائه دادیم که امیدوارم برای شما جذاب بوده باشد. در ادامه می‌خواهیم حیوانات دیگری که غول پیکر هستند را بررسی کنیم.

 

بزرگترین حیوانات دنیا فیل بیشه افریقایی

2.فیل بیشه آفریقایی با نام علمی Loxodonta africana

  • میانگین وزن: 4900 کیلو گرم
  • حداکثر وزن: 12000 کیلو گرم
  • میانگین قد: 7.5 متر

 نهنگ ها گونه های زیادی دارند که همه آنها بزرگتر از حیوانات غول پیکر خشکی هستند، به همین دلیل برای جذابیت بیشتر مقاله، از نهنگ ها عبور می‌کنیم و به خشکی می‌آییم. فیل بیشه افریقایی بزرگترین گونه فیل ها در دنیا است و به عبارتی بزرگترین حیوانات زنده روی خشکی شناخته می‌شود. نام دیگر آنها فیل ساوانای آفریقایی می‌باشد. آنها حدود 4 متر طول و حدود 7 متر قد دارند. این گونه از فیل های غول پیکر در 37 کشور آفریقایی و بصورت پراکنده زندگی می‌کنند که در نقاطی همچون جنگل‌ها، علفزارها و زمین‌های جنگلی، تالاب‌ها و در برخی مواقع زمین‌های کشاورزی هم قابل مشاهده هستند.

متاسفانه این گونه از فیل ها از سال 2004 در فهرست گونه های در حال انقراض قرار گرفته اند. بیشترین تهدید عمده برای این گونه از فیل‌ها، تخریب زیستگاه و در بخش‌هایی، شکار غیرقانونی برای استفاده از گوشت و عاج آنها است. به دلیل ارزش بسیار زیاد عاج های آنها، همیشه در خطر شکار قرار دارند و سازمان های جهانی نیز به همین علت حساسیت های زیادی روی این گونه ایجاد کرده است. فیل بیشه آفریقایی پوستی خاکستری همراه با موها و کرک‌های ریزی دارد. گوش‌های بزرگ این گونه از فیل‌ها تمام قسمت شانه را می‌پوشاند. این گوش‌ها می‌توانند تا ۲ در ۱٫۵ متر رشد کنند. آنها از گوش هایشان برای کاهش دمای بدن خود استفاده می‌کنند.

کرگدن سفید بزرگترین حیوانات دنیا

3.کرگدن سفید با نام علمی Ceratotherium simum

  • میانگین وزن: 2100 کیلو گرم
  • حداکثر وزن: 4500 کیلو گرم
  • میانگین قد: 4.4 متر

 کرگدن سفید، بزرگترین گونه از خانواده کرگدن ها هستند که علاوه بر اندازه ی بزرگ آنها، بیشترین تعداد کرگدن های دنیا نیز از این گونه هستند. شاید اگر بخواهیم تصور کنیم که چنین حیوان ترسناک و وحشتناکی یک قد حدود 5 متری و وزن 2500 کیلویی دارد، واقعا تخت تاثیر آن قرار بگیریم. کرگدن های سفید دو زیر گونه کرگدن های سفید شمالی و کرگدن های سفید جنوبی دارند که گونه شمالی آنها در حال انقراض هستند و فقط 2 مورد آن هم ماده به نام های فتو ۱۸ ساله و ناجین ۲۹ ساله باقی مانده است که در کنیا با یک گروه امنیتی مسلح بصورت 24 ساعته نگهداری می‌شوند. 

اسب آبی بزرگترین حیوانات دنیا

4.اسب آبی با نام علمی Hippopotamidae

  • میانگین وزن: 1800 کیلو گرم
  • حداکثر وزن: 4500 کیلو گرم
  • میانگین قد: 4 متر

اسب های آبی که در لیست بزرگترین حیوانات دنیا قرار می‌گیرند، بر خلاف ظاهر وحشتناکی که دارند گیاهخوار هستند. آنها پس از فیل ها و کرگدن ها بزرگترین و سنگین ترین خیوانات روی خشکی هستند. به دلیل اینکه آنها نیمه آبزی هستند و همیشه علاقمند به حضور در آب هستند، به آنها اسب آبی گفته می‌شود. آنها در برکه ها و رودخانه ها زندگی می‌کنند و در طول روز با رفتن به آب رودخانه و یا گل و لای خود را خنک می‌کنند.

اسب ابی از دید ظاهری به پستانداران سم‌دار مثل گراز شباهت دارند ولی نزدیک‌ترین جانوران به آن‌ها از نظر تکاملی، خانواده جانوری آب باز سانان بوده که شامل نهنگ‌ها، دلفین‌ها و گرازماهی‌ها هستند و در حدود ۵۵ میلیون سال قبل از نیای مشترک یکدیگر جدا شده و وارد مسیرهای تکاملی متفاوتی شده‌اند.

زرافه ها از بزرگترین حیوانات دنیا

5.زرافه با نام علمی Safar camelopardalis

  • میانگین وزن: 1000 کیلو گرم
  • حداکثر وزن: 1930 کیلو گرم
  • میانگین قد: 5.15 متر

 زرافه ها که در باور همه ما ها حیوانات بسیار بلند قدی هستند نیز در این لیست جای دارند. آنها با وجود ظاهر لاغرشان در بزرگسالی بیش از 1000 کیلو گرم وزن دارند. زرافه ها بلند قد ترین حیوانات جهان هستند که بعضی از آنها بیش از 6 متر قد دارند. زرافه ها به طور میانگین 17 سال عمر می‌کنند و بیشترین عمر آنها تا 25 سال است. آنها بعنوان بزرگترین نشخوار کنندگان جهان نیز شناخته می‌شوند. زرافه ها معمولا در دشت ها، مراتع و جنگلهای باز زندگی می‌کنند.

غذای مورد علاقه آنها برگهای اقاقیا می‌باشد که معمولا جانوران گیاه خوار دیگر قدشان به آنها نمی‌رسد. آنها هدف های جذابی برای شیرها، پلنگ ها و سگهای وحشی هستند و از گردن خود بعنوان سلاح دفاعی استفاده می‌کنند.

بزرگترین حیوانات دنیا گراز دریایی

6.گراز دریایی با نام علمی Odobenus rosmarus

 

  • میانگین وزن: 944 کیلو گرم
  • حداکثر وزن: 2000 کیلو گرم
  • میانگین قد: 2.8 متر

گراز دریایی یک پستاندار بزرگ دریایی است که زیستگاه آن اطراف قطب شمال می‌باشد. 

گراز دریایی به بالاخانوادهٔ خوکان دریایی (Pinnipedia) تعلق دارد. این حیوان به سادگی با عاجهای بزرگ، سبیل‌های بلند و بدن بزرگش شناخته می‌شود. نوع بالغ اقیانوس آرام آن می‌تواند تا ۴ تن وزن داشته باشد و در میان خوکان دریایی تنها فیل دریایی از آن بزرگ‌تر است. بیشتر زندگیش را روی یخ‌ها می‌گذراند و عمری نسبتاً طولانی دارد و حیوانی اجتماعی می‌باشد. این حیوان به دلیل اینکه بیشتر زندگیش را روی یخ ها می‌گذراند نه داخل آب، جزء حیوانات خشکی محسوب می‌شود.

 

در این مقاله با بزرگترین حیوانات دنیا آشنا شدیم. اگر بخواهیم به ترتیب حیوانات را بنویسیم تمام حیوانات بزرگ دنیا ساکن دریا هستند و گونه های مختلفی از نهنگ ها هستند و بعد از آن، گونه های مختلفی از فیل ها قرار می‌گیرد و ما باید در این مقاله فقط به نهنگ ها و فیل ها اشاره می‌کردیم به همین دلیل تصمیم گرفتیم از هر گونه فقط یک مورد که بزرگترین و سنگین وزن ترین آنهاست را معرفی کنیم تا جذابیت بیشتری برای شما داشته باشد. امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید و اطلاعات عمومی جذابی برای شما بوده باشد. ممنونم که تا انتها با سیبما همراه بودید. به امید دیدار مجدد.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید