اینستاگرام، مهمترین مرجع تبلیغاتی نمایندگان مجلس!

این روز ها شاهد شروع رقابت انتخاباتی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی هستیم. برخی از این کاندیدا ها، در دوره یازدهم مجلس که در زمان آنها اینستاگرام، واتس‌اپ و دیگر شبکه های اجتماعی فیلتر شد حضور داشتند و رای بر فیلتینگ این پلتفرم ها داده اند. همچنین پس از آن برای این که مردم با استفاده از فیلترشکن وارد این شبکه ها نشوند، خرید، فروش و استفاده از فیلترشکن را نیز جرم انگاری کرده اند.

لازم به ذکر است که طبق ماده یک قانون جرایم رایانه ای، استفاده از فیلترشکن 91 روز تا 1 سال حبس و یا جزای نقدی از 5 میلیون تا 20 میلیون ریال یا هر دو مورد را به همراه دارد. اما چیزی که در بین نمایندگان دوره گذشته مجلس و نامزد های انتخابات آینده می‌بینیم، مهمترین وسیله تبلیغاتی آنها اینستاگرام است!

اینستاگرام، مهمترین مرجع تبلیغاتی نمایندگان مجلس!

مهمترین وظیفه مجلس شورای اسلامی، قانونگذاری و اصلاح قوانین است. آیا نمایندگان مجلس نمی‌دانند که این قانون باید اصلاح شود؟ نمی‌دانند که مردم همچنان از اینستاگرام استفاده می‌کنند اما ماهیانه 100 الی 300 هزار تومان هزینه فیلترشکن می‌دهند؟ قطعا می‌دانند که اگر نمی‌دانستند بیشتری بودجه تبلیغاتی خود را برای تولید محتوای اینستاگرامی اختصاص نمی‌دادند.

اگر به هر یک از ستادهای انتخاباتی سر بزنید، با یک گروه تصویربردار و تدوینگر قراردادی بسته اند که برای آنها ویدئو های تبلیغاتی اینستاگرامی تولید کند. چیزی که مشخص است این است که آنها می‌دانند اینستاگرام مهمترین و پر بازده ترین فضا برای تبلیغات است. اما چرا در این چند سال برای اصلاح این قانون اقدامی نکرده اند؟

اگر چند ماه قبل از شروع تب و تاب انخابات از هر یک از نمایندگان فعلی مجلس می‌پرسیدید، احتمالا پاسخ می‌دادند که شما کسب و کارتان را در شبکه های اجتماعی داخلی مانند روبیکا ادامه دهید! اما چرا امروز اکثر آنها حتی حاضر نیستند صفحه ای در روبیکا تشکیل دهند؟ اگر شما می‌دانید روبیکا و دیگر شبکه های اجتماعی داخلی بازخورد ندارد و ارزش هزینه کردن ندارد، چرا به مردم این پیشنهاد را می‌دهید؟

اینستاگرام، مهمترین مرجع تبلیغاتی نمایندگان مجلس!

 کدامیک از نامزدهای انتخابات مجلس، حاضر هستند صفحه اینستاگرام خود را حذف کنند و در آن تبلیغات نکنند؟ آنها می‌دانند که اگر اینستاگرام را از دست بدهند، بخش بزرگی از مخاطبان را از دست داده اند. آن دوران که رای ها در خیابانها و در ستادهای انتخاباتی مشخص می‌شد، گذشته است.

اما زمانی که اینستاگرام فیلتر شد، زمانی که می‌گفتیم 10 میلیون شغل مستقیم و غیر مستقیم اینستاگرامی لطمه می‌خورد، کسی به آن توجه نمی‌کرد و هیچ نماینده ای برای اصلاح این قانون نجنگید.

چرا می‌گوییم 10 میلیون شغل مستقیم و غیر مستقیم؟ شغل غیرمستقیم اینستاگرامی چیست؟ ببینید بخشی از کاربران فقط از اینستاگرام کسب درآمد می‌کنند مانند ادمین ها، بلاگر ها و کسانی که فقط در اینستاگرام فروشگاه دارند. اما بخش دیگری از کاربران اینستاگرام، افرادی هستند که فروشگاه حضوری دارند اما از طریق اینستاگرام نیز فروش دارند و جذب مشتری انجام می‌دهند. بعنوان مثال شخصی که بوتیک کوچک دارد، فروشگاه حضوری نیز دارد و با بسته شدن اینستاگرام، کسب و کار او نابود نمی‌شود اما این فرد از طریق اینستاگرام تبلیغ بوتیک خودش را انجام می‌دهد و به وسیله این شبکه اجتماعی فروشش را افزایش می‌دهد.

پس عدد 10 میلیون شغل اینستاگرامی، فقط یک عدد بی اهمیت نیست و اگر به دور و بر خودتان نگاه کنید، خیلی از فروشگاه هایی که از آنها خرید حضوری می‌کنید پیج اینستاگرام نیز دارند.

فیلترینگ اینستاگرام

حتی اگر فروشگاه ها و چالش بزرگ در کسب و کار آنها را در نظر نگیریم، چیزی که مشخص است هزینه ای است که مردم بصورت ماهیانه برای فیلترشکن می‌دهند.فرض کنیم اینستاگرام در ایران 30 میلیون کاربر دارد و فقط 10 میلیون از آنها، از فیلترشکن پولی استفاده می‌کنند.

میانگین قیمت فیلترشکن های پولی در حال حاضر حدود 100 هزار تومان است. با یک حساب و کتاب سرانگشتی، متوجه می‌شویم که حدود هزار میلیارد تومان در ماه مردم هزینه فیلتر شکن می‌دهند! آیا این دلسوزی برای مردم است؟ آیا این نمایندگان، به نفع مردم کار کرده اند؟

نماینده ای که دلسوز مردم باشد هیچوقت در مقابل چنین اتفاقی سکوت نمی‌کند. بله مدتی شرایط کشور امنیتی بوده و به هر دلیلی درست یا غلط، مسئولین امنیتی تصمیم بر فیلتر کردن شبکه های اجتماعی گرفته اند. در ابتدا قرار بود که این فیلترینگ موقت باشد اما دیدیم که مانند فیلترینگ یوتیوب و فیسبوک و توییتر، دائمی شده است.

البته عجیب ترین فیلترینگ در ایران، یوتیوب است. بعنوان آموزنده ترین و مفید ترین شبکه اجتماعی که با عنوان بزرگترین دانشگاه دنیا معروف است، متاسفانه در ایران فیلتر است.

رفع فیلتر اینستاگرام در مجلس

انتظار واضحی که از نمایندگانی که برای دوره دوازدهم مجلس انتخاب می‌شوند داریم این است که خودشان را مدیون اینستاگرام بدانند! قطعا اگر آنها در اینستاگرام، توییتر و شبکه های اجتماعی دیگر حضور نداشته باشند، اقبال عمومی نیز نخواهند داشت.

پس بعد از ورود به مجلس، حتما باید مطالبات مردمی برای رفع فیلترینگ اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی را آغاز کنند. همچنین انتظاری که از مردم داریم، امروز که نمایندگان نیاز به شما دارند و از شما رای می‌خواهند، باید مطالبه کنید. در طور 4 سال آینده احتمالا دیگر آنها را نخواهید دید و اگر هم ببینید، از موضع بالا به شما نگاه می‌کنند!!! پس امروز بهترین زمان است که بذر اقدام برای رفع فیلتر اینستاگرام را در ذهن آنها بکاریم.

در نهایت، امیدواریم که مجلسی ها برای ادای دین به اینستاگرام که مهمترین مرجع تبلیغاتی آنهاست، برای رفع فیلتر اقدام کنند و همچنین برای ادای دین به مردمی که ماهیانه مبلغی را برای خرید فیلترشکن هزینه می‌کنند.

مقاله را با صحبتی راجع به جناب رئیسی به پایان می‌رسانم. ابراهیم رئیسی در یکی از ویدئو های انتخاباتی خود گفت: یکی از اتهاماتی که به من میزنند این است که اگر ما بیاییم شبکه های اجتماعی فیلتر می‌شوند. اینستاگرام زمینه کسب و کار مردم است و الان بعنوان ابزار کار مردم استفاده می‌شود. "آخه کسی میاد محل درآمد مردم رو تعطیل می‌کنه؟" دختر های من خرید هاشون را از طریق این سیستم انجام می‌دهند. صحبت من این است که فضای مجازی باید گسترش پیدا کند. من خودم در اینستاگرام صفحه دارم و 2 میلیون فالوور دارم.

ممنونم که تا انتها همراه من بودید. مهدی رفیعی. 1402/11/29

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید