معرفی بهترین ورزشگاه های جهان | زیباترین استادیوم های فوتبال

استادیوم های فوتبال، این روز ها یکی از مهمترین منابع در آمدی و قلب تپنده شهر ها و کشور های صاحب فوتبال هستند. مردم بعضی از شهر ها در دنیا به عشق فوتبال زنده هستند و ورزشگاه تیم مورد علاقه خود را بیشتر از خانه خودشان دوست دارند و به آن عشق می‌ورزند. در ایران نیز شهر های زیادی هستند که تیم فوتبال آنها برایشان فقط یک تیم نیست. مانند تیم نساجی در قائمشهر یا ملوان در بندر انزلی، یا تیم صنعت نفت در آبادان.

مردم این شهر ها یکی از مهمترین چیزهایی که در شهر خود می‌بینند، تیم فوتبالشان است که می‌توانند به عشق آن، زندگی خودشان را بگذرانند. همچنین در سراسر دنیا مردمانی هستند که به عشق فوتبال زندگی می‌کنند و استادیوم های فوتبالی در بعضی از شهرها مهمترین نقطه شهر است. در این مقاله می‌خواهیم با زیباترین و بهترین ورزشگاه های جهان آشنا شویم. این استادیوم ها بعضا در شهر هایی ساخته شده اند که ممکن است نه ثروت زیادی در آنجا باشد و نه شهرسازی خوبی داشته باشد اما ورزشگاه هایی با بهترین معماری ساخته اند. در ادامه با سیبما همراه باشید.

ورزشگاه فینال جام جهانی قطر لوسیل

14.ورزشگاه ملی لوسیل استادیوم فینال جام جهانی قطر

  • گنجایش: 89 هزار نفر

  • سال ساخت: 2021

احتمالا با ورزشگاه لوسیل قطر آشنا هستید. این ورزشگاه میزبان یکی از بهترین فینال های تاریخ جام جهانی یعنی فینال بین آرژانتین و فرانسه بود. این بازی علاوه بر اینکه ستاره های بزرگ مانند مسی و امباپه در آن حضور داشتند، تبدیل به یک بازی فوق العاده جذاب شده بود که 6 گل در جریان بازی داشت و در نهایت 3-3 به تساوی رسید تا کار به پنالتی کشیده شد و در نهایت مسی و آرژانتین به قهرمان جهان تبدیل شدند.

ساخت این ورزشگاه در سال 2017 آغاز شد و 2021 افتتاح شد. این ورزشگاه در شهر لوسیل در 20 کیلومتری شهر دوحه قطر بنا شده است. این ورزشاه یکی از زیباترین و مدرن ترین استادیوم های فوتبال آسیا است که در جام ملتهای آسیا نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 

بهترین ورزشگاه جهان ورزشگاه یوونتوس

13.ورزشگاه آلیانز ایتالیا استادیوم خانگی یوونتوس

  • گنجایش: 41 هزار نفر

  • سال ساخت: 2009

در 1 مارس 2009، شهر تورین ایتالیا پروژه بزرگی را آغاز کرد تا یکی از بهترین ورزشگاه های جهان را بسازد. یک ورزشگاه زیبا و مدرن برای باشگاه اصیل یوونتوس که هم نام با ورزشگاه بایرن مونیخ آلمان است. آلیانز استادیوم، توسط هرناندز سوارز طراحی شد و با هزینه 105 میلیون یورویی ساخته شد و از سال 2011 در اختیار باشگاه یوونتوس قرار گرفت. اولین بازی این استادیوم که بعنوان بازی افتتاحیه شناخته می‌شود، در تاریخ 11 سپتامبر 2011 انجام شد که تیم های یوونتوس و پارما بوده است. این ورزشگاه همچنین فینال لیگ اروپا سال 2014 را نیز میزبانی کرد تا مهمترین بازی باشد که در استادیوم یوونتوس برگزار شد. این بازی بین دو تیم سویا و بنفیکا برگزار شد که بازی در وقت قانونی بدون گل مساوی به پایان رسید و در نهایت باشگاه سویا این بازی را در ضربات پنالتی با نتیجه 4 بر 2 پیروز شد و جشن قهرمانی اش را در این استادیوم برگزار کرد.

بهترین ورزشگاه های جهان ورزشگاه آنفیلد لیورپول انگلیس

12.ورزشگاه آنفیلد استادیوم خانگی لیورپول

  • گنجایش: 53 هزار نفر

  • سال ساخت: 1884

ورزشگاه 53 هزار نفری آنفیلد استادیومی که باشگاه لیورپول سالها در آن لرزه به تن رقبایش انداخت. این ورزشگاه در سال 1884تاسیس شد و در ابتدا متعلق به باشگاه اورتون بود اما در سال 1892 باشگاه لیورپول این ورزشگاه را خریداری کرد و از سال 1892 تا کنون مالک این ورزشگاه است.

آنفیلد دارای دو دروازه ورودی است که این دروازه‌ها به احترام دو مربی بزرگ باشگاه لیورپول یعنی باب پیزلی و بیل شنکلی نامگذاری شده‌اند. روی سردر ورودی اصلی ورزشگاه آنفیلد یعنی ورودی شکنی، جمله معروف لیورپولی ها که در سرود آنها نیز آمده است «هرگز تنها قدم نخواهی زد لیورپول» نوشته شده است. در تونل ورودی بازیکنان نیز جمله جالبی نوشته شده است: اینجا آنفیلد است یادآور جوانانی که برای ما بازی می‌کردند و نیز یادآور موقعیتی است که آن‌ها برای ما فراهم ساختند. باشگاه لیورپول با این جمله می‌خواهد به بازیکنان و مربیانش یادآوری کند که شما فقط بخشی از تاریخ بزرگ این باشگاه هستید و باید برای اسم این باشگاه بجنگید و بازیکنان بزرگ تاریخ در این ورزشگاه برای اسم لیورپول جنگیده اند.

سکو های آنفیلد جایگاه های معروفی دارد که معمولا هواداران این تیم از اول فصل فوتبالی بلیط یک صندلی خاص از جایگاه مورد علاقه خود را برای تمام فصل خریداری می‌کنند و همیشه روی یک صندلی می‌نشینند. معروف ترین سکوی آنفیلد، جایگاه کوپ نام دارد. این جایگاه در جنوب غربی ورزشگاه قرار دارد و پرشور ترین و متعصب ترین هواداران لیورپول در آنجا می‌نشینند. اگر بخواهیم تشبیه کنیم، شبیه به جایگاه 36 ورزشگاه آزادی در زمان بازی های پرسپولیس که متعصب ترین هواداران در این جایگاه جمع می‌شوند.

جایگاه صد سالگی دیگر جایگاه معروف آنفیلد است که تقریبا شبیه به جایگاه وی‌آی‌پی است و معمولا افراد معروف، فوتبالیست ها و خبرنگاران در این جایگاه مستقر می‌شوند. این جایگاه در سال 1963 ساخته شد اما بسیار کوچک بود به همین دلیل باشگاه لیورپول تصمیم گرفت خانه های اطراف را بخرد تا این سکو را بزرگتر کند. خرید تمام خانه ها 10 سال طول کشید به دلیل اینکه آقای جان و خانم نورا میسون حاضر به فروش خانه خود نبودند اما سرانجام در سال 1990 یعنی تقریبا در صد سالگی ورزشگاه خانه را به فروش رساندند تا این سکو ساخته شود و به همین دلیل نام صد سالگی برای این سکو انتخاب شده است.

ورزشگاه وستفالن دورتموند آلمان

11.ورزشگاه وستفالن استادیوم خانگی تیم دورتموند آلمان

  • گنجایش: 80 هزار نفر

  • سال ساخت: 1971-1974

ورزشگاه وست فالن یکی از با شکوه ترین ورزشگاه های تاریخ است. این ورزشگاه هر هفته میزبان یکی از پرشور ترین تماشاگران فوتبال جهان است. دورتموند شاید با وجود تیمی مانند بایرن مونیخ نتواند در لیگ آلمان قهرمانی های زیادی کسب کند اما با وجود این تماشاگران هیچوقت از نفس نمی‌افتد. یکی از اصلی ترین دلایلی که این ورزشگاه را یکی از استادیوم های با شکوه در فوتبال دنیا می‌نامیم وجود همین تماشاگران است اگر این مورد را در نظر نگیریم می‌توان گفت ورزشگاه شهر دورتموند آلمان یک ورزشگاه 80 هزار نفری معمولی است! این تماشاگران را می‌توان سلاطین طرح های موزائیکی نامید که در هر بازی طرح هایی بسیار زیبا و چشم نواز را روی سکو ها پیاده سازی می‌کنند که بیشتر شبیه به یک اثر هنری است.

این ورزشگاه یکی از استادیوم های میزبان جام جهانی 2006 آلمان بود که بازی هایی در مراحل گروهی، یک هشتم نهایی و نیمه نهایی در آن برگزار شد. بخشی از جایگاه تماشاگران این ورزشگاه صندلی ندارد و تماشاگرانی که می‌خواهند ایستاده تیمشان را تشویق کنند در آن بخش مستقر می‌شوند که همین مورد باعث می‌شود جو وحشتناکی را ایجاد می‌کنند. این ورزشگاه بزرگترین استادیوم کشور آلمان است و لقب خانهٔ اپرای فوتبال آلمان را یدک می‌کشد.

معرفی بهترین ورزشگاه های جهان ایتالیا ناپولی

10.ورزشگاه سن پائولو استادیوم خانگی تیم ناپولی

  • گنجایش: 60 هزار نفر

  • سال ساخت: 1948-1959

از آلمان مستقیم به ایتالیا می‌رویم، به شهر ناپل. شهری که شاید خیلی لاکچری نباشد اما یک استادیوم بسیار زیبا و لاکچری دارد. استادیومی که بعد از مرگ خدای فوتبال، نام آن به دیگو آرماندو مارادونا تغییر کرد. ورزشگاهی که سالها مارادونا در آن فوتبال بازی کرد. ورزشگاه سن پائولو سومین ورزشگاه بزرگ کشور ایتالیا است که یک ورزشگاه وحشتناک برای تیم های دیگر محسوب می‌شود. حتی برای تیم های پرطرفدار ایتالیایی مانند اینتر و میلان نیز بازی در این ورزشگاه بسیار سخت است. مردم ناپل عاشقانه فوتبال را دوست دارند و دیگو مارادونا را می‌پرستند. باشگاه ناپولی توانسته است با حمایت این هواداران خاص، 3 بار قهرمان سری‌آ ایتالیا شود.

معرفی بهترین ورزشگاه فرانسه و جهان پارک د پرنس

9.ورزشگاه پارک د پرنس استادیوم خانگی پی اس جی

  • گنجایش: 50 هزار نفر

  • سال ساخت: 1897

این بار به کشور فرانسه می‌رویم، در شهر پاریس. وزشگاه خانگی تیم پر ستاره پاری سن ژرمن. این ورزشگاه خاص در جنوب غربی شهر پاریس واقع شده است و قدیمی ترین ورزشگاه این شهر است. مالک این ورزشگاه شهرداری پاریس می‌باشد و در یکی از بهترین مناطق این شهر واقع شده است. این استادیوم قبل از ساخته شدن ورشگاه استاد دو فرانس، استادیوم خانگی تیم ملی فرانسه نیز بوده است اما حالا در اختیار تیم PSG می‌باشد. این ورزشگاه میزبان مسابقات مهمی همچون جام جهانی، لیگ ملت های اروپا و لیگ قهرمانان اروپا بوده است.

معرفی بهترین ورزشگاه دنیا استمفورد بریج چلسی

8.ورزشگاه استمفورد بریج استادیوم خانگی تیم چلسی

  • گنجایش: 42 هزار نفر

  • سال ساخت: 1876

نوبت آن رسیده که به مهد فوتبال جهان یعنی انگلستان برویم. به ورزشگاهی که تیمی به نام چلسی در آن پادشاهی می‌کند. استمفورد بریج یکی از خاص ترین ورزشگاه های دنیاست که نظر هر هوادار فوتبالی را به خود جلب می‌کند و همه ما دوست داریم یکبار هم که شده یک بازی را در این ورزشگاه زیبا تماشا کنیم. همانطور که می‌دانید در کشور انگلیس فوتبال بسیار مهم است و این ورزشگاه زیبا را می‌توان از نظر ظرفیت هفتمین استادیوم کشور انگلیس معرفی کرد. استمفورد بریج یکی از قدیمی ترین استادیوم های این لیست است.

معرفی ورزشگاه آزادی

7.ورزشگاه آزادی استادیوم خانگی پرسپولیس و استقلال

  • گنجایش: 100 هزار نفر

  • سال ساخت: 1970 (1349 شمسی)

شاید تا اینجای مقاله، حسرت این را می‌خوردید که کاش یک استادیوم ایرانی نیز در این لیست بود. باید بگویم که بله جای استادیوم آزادی در این لیست خالیست. استادیوم آزادی با وجود اینکه پیر شده است و مانند ورزشگاه های دیگر این لیست پیوسته بازسازی نمی‌شود اما همواره جزء جذاب ترین ورزشگاه های جهان بوده است. استادیوم آزادی بعد از یک ورزشگاه در کره شمالی و یک ورزشگاه در مکزیک، سومین ورزشگاه بزرگ دنیا از نظر ظرفیت است که با گنجایش 100 هزار نفر جای پای خود را در این لیست سفت می‌کند. این ورزشگاه علاوه بر پرسپولیس و استقلال، ورزشگاه خانگی تیم ملی ایران نیز هست. در این ورزشگاه بازی های بزرگی برگزار شده است از جمله فینال لیگ قهرمانان آسیا 2018 بین پرسپولیس ایران و کاشیما آنتلرز ژاپن. در لیگ قهرمانان آسیا سال 2023 نیز شاهد این بودیم که ابر ستارگان بزرگی مانند رونالدو و نیمار روی چمن آزادی فوتبال بازی کرده اند.

ایران ورزشگاه های خوب دیگری همچون یادگار امام تبریز، نقش جهان اصفهان، فولاد آرنا اهواز و امام رضا مشهد نیز دارد اما فقط ورزشگاه آزادی را می‌توان با خیال راحت در لیست بهترین ها قرار داد. به امید یک بازسازی درجه یک برای این ورزشگاه قدیمی و بزرگ کشورمان.

بهترین ورزشگاه های جهان ورزشگاه اتحاد منچستر سیتی

6.ورزشگاه اتحاد استادیوم خانگی منچستر سیتی

  • گنجایش: 63 هزار نفر

  • سال ساخت: 1999

ورزشگاه اتحاد شهر منچستر، یکی از بهترین ورزشگاه های کشور انگلیس می‌باشد. ورزشگاه اتحاد دومین ورزشگاه بزرگ کشور انگلیس است. این ورزشگاه میزبان بازی های منچستر سیتی است که همه ما با آن آشنا هستیم. تیمی که در سالهای گذشته افتخارات بسیاری کسب کرده است که مهمترین آنها قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا بود. این ورزشگاه جشن های قهرمانی زیادی را به خود دیده است و با وجود اینکه خیلی از طرفداران فوتبال تا چند سال قبل فکر نمی‌کردند انقدر پر رونق شود، می‌شود گفت تمامی بلیط های بازی های منچستر سیتی در این ورزشگاه همیشه فروخته می‌شود و بر خلاف پیش بینی ها سیتی به یکی از پر طرفدار ترین تیم های انگلستان تبدیل شده است.

ورزشگاه بایرن مونیخ آلیانس آرنا

5.ورزشگاه آلیانز آرنا استادیوم خانگی بایرن مونیخ

  • گنجایش: 75 هزار نفر

  • سال ساخت: 2002

فوتبال آلمان فقط یک پادشاه دارد و کسی نمی‌تواند به سمت قلمرو او حمله کند. آن پادشاه هم بایرن مونیخ است. آلیانس آرنا به قدری زیباست که واقعت نمی‌شود در یک یا دو تصویر زیبایی آن را به تصویر بکشیم! پیشنهاد می‌کنم با سرچ در گوگل تصاویر بیشتری از این ورزشگاه فوق مدرن ببینید و لذت ببرید. اما با این حال، از این یک مورد می‌خواهم دو عکس قرار دهم.

ورزشگاه آلیانس آرنا از بیرون بهترین ورزشگاه جهان

هرچقدر با خودم کلنجار رفتم، دلم نیامد شما آلیانس آرنا را از بیرون نبینید. این ورزشگاه بسیار زیباست چه داخل و چه بیرون. این ورزشگاه می‌تواند حتی در زمانی که بازی در آن برگزار نمی‌شود بلیط بفروشد و به بازدید کنندگان اجازه دهد این عظمت را ببینند. این ورزشگاه به دلیل قابلیت تغییر رنگ خود از سال 2006 که افتتاح شده است توجه همه عاشقان فوتبال را به خود جلب کرده است. در زمان جام جهانی 2006 آلمان این ورزشگاه تازه ساخت توجهات زیادی را به خود جلب کرده بود و در آن سال با نام ورزشگاه فیفا مونیخ شناخته شده بود. این ورزشگاه میزبان فینال لیگ قهرمانان اروپا سال 2012 بین بایرن مونیخ و چلسی نیز بود که در آن بازی چلسی در ضربات پنالتی پیروز شد و قهرمان اروپا شد. در سال 2012 موزه رسمی باشگاه بایرن مونیخ با نام اف‌سی ارلبنیس‌ولت نیز در این ورزشگاه تاسیس شد.

بهترین ورزشگاه جهان نیو کمپ بارسلونا

4.ورزشگاه نیو کمپ استادیوم خانگی بارسلونا

  • گنجایش: 99 هزار نفر

  • سال ساخت: 1954

ورزشگاه نیو کمپ که معرف حضور همه شما دوستان هست. ورزشگاه خانگی باشگاه بزرگ بارسلونا اسپانیا که یکی از پرهوادار ترین باشگاه های دنیا است. ورزشگاهی که لیونل مسی سالیان سال در آن پادشاهی کرد و به همه چیز رسید. در سال 2022 که بارسلونا تصمیم گرفت نام این ورزشگاه را به فروش بگذارد، شرکت اسپاتیفای با قراردادی سه ساله اسم این ورزشگاه را به نام خود گذاشت و حال می‌توانیم آن را با نام ورزشگاه اسپاتیفای بارسلون یاد کنیم. این ورزشگاه بزرگترین ورزشگاه قاره اروپا است با گنجایش 99 هزار و 354 نفر. این ورزشگاه را نیز می‌توان بعنوان یکی از وحشتناک ترین ورزشگاه های جهان نام برد که بازی در آن می‌تواند لرزه بر تن هر فوتبالیستی بیندازد حتی اگر سوابق بین المللی بزرگی داشته باشد.

ورزشگاه سن سیرو بهترین ورزشگاه جهان

3.ورزشگاه سن سیرو استادیوم خانگی آث میلان و اینتر میلان

  • گنجایش: 80 هزار نفر

  • سال ساخت: 1925

ورزشگاه سن سیرو از عجیب ترین و جذاب ترین ورزشگاه های جهان است که میزبان بازی های بزرگ زیادی در تاریخ فوتبال جهان بوده است. این ورزشگاه متعلق به تیم های آث میلان و اینتر میلان می‌باشد که هر دو تیم بازی های بین المللی زیادی را در این ورزشگاه برگزار کرده اند که همین مورد باعث شده است دو برابر ورزشگاه های دیگر، شانس دیدن بازی های بزرگ را داشته باشد. همچنین این ورزشگاه محل برگزاری یکی از مهمترین دربی های دنیا بین اینتر میلان و آث میلان است که هر دو تماشاگران با این ورزشگاه زندگی می‌کنند و این مورد این ورزشگاه را بسیار جذاب تر می‌‍کند. سن سیرو بزرگترین ورزشگاه کشور ایتالیا و یکی از بزرگترین ورزشگاه های قاره اروپا است. این ورزشگاه همچنین اکثر بازی های خانگی تیم ملی ایتالیا را نیز میزبانی می‌کند. این ورزشگاه به قدری برای مردم میلان مهم است که آن را نماد شهر خود معرفی می‌کنند.

بهترین ورزشگاه جهان رئال مادرید سانتیاگو برنابئو

2.ورزشگاه سانتیاگو برنابئو ورزشگاه خانگی رئال مادرید

  • گنجایش: 82 هزار نفر

  • سال ساخت: 1944

رسیده ایم به قلب تپنده مادرید! رئال مادرید در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو یک غول دیگر است. این ورزشگاه فوق مدرن در سال 2011 بازسازی و گسترش اساسی داشته است و به شکل امروزی در آمده است. سانتیاگو برنابئو را می‌توان لوکس ترین ورزشگاه جهان معرفی کرد. ورزشگاه رئال مادرید به قدری لوکس و زیباست که دیدن عکس های آن نیز عاشقان فوتبال را به وجد می‌آورد چه رسد به دیدن بازی های رئال مادرید در این استادیوم زیبا.

این ورزشگاه بعد از نیو کمپ، بزرگترین ورزشگاه کشور اسپانیا است و یکی از مهمترین استادیوم های اروپا محسوب می‌شود. سانتیاگو برنابئو نام رئیس سابق باشگاه رئال مادرید است که به احترام او، این نام را برای این ورزشگاه مدرن انتخاب کرده اند. در این ورزشگاه بازی های مهمی همچون فینال جام جهانی و فینال جام ملت های اروپا نیز برگزار شده است و میزبان چهارده دوره لیگ قهرمانان اروپا بوده است. در سال 2019 فلورنتینو پرز طرح جاه طلبانه ای برای نوسازی این ورزشگاه ارائه کرده است که ممکن است این ورزشگاه را در آینده به بزرگترین و خاص ترین ورزشگاه جهان تبدیل کند.

ورزشگاه الدترافورد بهترین ورزشگاه جهان منچستر یونایتد

1.ورزشگاه الد ترافورد استادیوم خانگی تیم منچستر یونایتد

  • گنجایش: 74 هزار نفر

  • سال ساخت: 1909

استادیوم الدترافورد یا بهتر است بگوییم جهنم الدترافورد. ورزشگاهی در قلب اروپا و شهر منچستر که میزبان بازی های خانگی غول فوتبال انگلیس یعنی منچستر یونایتد است. این ورزشگاه بزرگترین سقف بی ستون را در تمام ورزشگاه های جهان دارد و از نظر معماری یک بنای خاص شناخته می‌شود. الدترافورد بزرگترین استادیوم ورزشی کشور انگلیس است. در این ورزشگاه موزه باشگاه منچستر یونایتد، فروشگاه هواداری، اتاق جام ها و ساختمان اداری نیز ساخته شده است و یک مجموعه کامل برای قرمز پوشان انگلیس است. بابی چارلتون اسطورهٔ فوتبال انگلستان این ورزشگاه را «تئاتر رؤیاها» نامیده‌است.

یک اتفاق ناراحت کننده راجع به ورزشگاه خانگی منچستر یونایتد این است که در جنگ جهانی دوم اُلدترافورد در بمباران نیروی هوایی آلمان به شدت آسیب دید و تیم منچستریونایتد از ۱۹۴۶ تا ۱۹۴۹ بازی‌های خود را در ورزشگاه ماین رود متعلق به باشگاه منچستر سیتی برگزار می‌کرد.

این ورزشگاه خاص ترین و کامل ترین ورزشگاه فوتبال در تمام دنیا است.

 

در این مقاله بهترین ورزشگاه های جهان را به شما بصورت کامل معرفی کرده ایم. از ورزشگاه های کشور انگلستان گرفته تا اسپانیا و آلمان و ایتالیا. این کشور ها چون صاحب بزرگترین و پر درآمد ترین باشگاه های فوتبال هستند، بهترین ورزشگاه ها را نیز می‌سازند و از آن بهره می‌برند. امیدوارم که از این مقاله لذت برده باشید. ممنونم که تا انتها همراه سیبما بودید.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید