موسیقی فیلم چیست؟ تفاوت نت فیلم با موسیقی متن فیلم

از زمان فیلم‌های صامت، موسیقی نقش اساسی در سینما داشته است. موسیقی که در اصل توسط فونوگرافی یا بداهه نوازندگان زنده نواخته می شد، با روایت یک فیلم در تئاتر همراه بود. با پیشرفت تکنولوژی و توسعه توانایی همگام سازی صدا با سلولوئید، نقش آهنگساز فیلم یکپارچه شد و موسیقی برای هر فریم از فیلم تنظیم شد. بنابراین موسیقی فیلم متولد شد.

همانطور که سینما پیشرفت کرد و دیالوگ و فیلمبرداری به عوامل سنگین روایت یک فیلم تبدیل شدند، متأسفانه موسیقی شروع به تبدیل شدن به یک فکر بعدی در روند ساخت فیلم کرد. با این حال، خاطره‌انگیزترین، احساسی‌ترین و جذاب‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما ثابت کرده‌اند که درک و استفاده از قدرت یک نت فیلم سطح فیلم را بالا می‌برد. چطور این کار را می کند؟ بیاید کشفش کنیم. در ادامه با سیبما همراه باشید.

موسیقی فیلم چیست؟

مروری بر نت فیلم

در حالی که در یک فیلم عناصر صدا زیادی وجود دارد، هر یک به طور متفاوتی تعریف می شوند. طراحی صدا، موسیقی پایانی و موسیقی متن فیلم، همگی صحنه صوتی یک فیلم را به صورت سمفونی می سازند، اما این کار را به روش منحصر به فرد خود انجام می دهند. بیایید به طور خاص تعریف کنیم که نت فیلم چیست و چه تفاوتی با موسیقی متن فیلم دارد. برای مشاهده فهرست بهترین فیلم های ایرانی روی لینک کلیک کنید.

نت فیلم چیست؟

نت فیلم یک قطعه موسیقی اصیل است که برای یک فیلم خاص نوشته و طراحی شده است. نت  فیلم برای تقویت داستان و احساسات یک فیلم ساخته شده است. آهنگسازان موسیقی ،نت فیلم را بر اساس دستور کارگردان می سازند. آهنگساز اغلب با کارگردان ملاقات می کند تا فیلم را ببیند و تعیین کند که موسیقی در کجا باید وجود داشته باشد.

نت فیلم با موسیقی متن فیلم متفاوت است. نت یک فیلم به طور خاص برای آنچه در فیلم روی پرده اتفاق می افتد تنظیم شده است. از سوی دیگر، یک موسیقی متن ممکن است حاوی آهنگ هایی مستقل از خود فیلم باشد که صرفاً برای فیلم ساخته نشده اند.

موسیقی متن چیست؟

نت فیلم برای چه استفاده می شود؟

  • لحن
  • حالت
  • تمپو
  • هیجانات
  • فضا

ایجاد فضا

فضای یک فیلم را می توان به شدت با جهان و زمانی که در آن اتفاق می افتد تعیین کرد. عناصر بصری مانند تکنیک های طراحی تولید، کمد لباس، و میزانسن به ایجاد این جهان کمک می کنند. نت یک فیلم اغلب می تواند جزء گمشده در ایجاد فضای متقاعد کننده ای باشد که مخاطب را به سمت خود بکشاند.

خلق یک حالت(خلق و خو )

شکی نیست که موسیقی می تواند احساسات را برانگیزد. هنگامی که این عملکرد در زمینه یک فیلم استفاده می شود، آهنگسازان این توانایی منحصر به فرد را دارند تا احساسات آنچه را که روی صفحه نمایش دیده می شود برجسته کنند تا خلق و خوی ایجاد کنند. از موسیقی فیلم می توان برای ایجاد حال و هوای عاشقانه در صحنه ای بین دو عاشق یا حالت غم انگیز در صحنه از دست دادن و مرگ استفاده کرد.

موسیقی متن فیلم چیست؟

تنظیم لحن

لحن را اغلب می توان در برخی از به یاد ماندنی ترین آهنگ ها و ملودی های موضوعی سینما یافت. به تمام فیلم های جیمز باند، جنگ ستارگان، دزدان دریایی کارائیب و پدرخوانده فکر کنید. بدون پخش موسیقی هر فیلم، ممکن است با شنیدن عنوان آنها، آهنگ خاصی در ذهن شما پخش شود.

برانگیختگی پاسخ های روان شناختی

برخی از بهترین آهنگسازان سینما از موسیقی برای چیزی بیشتر از تطابق با حال و هوای احساسی و لحن یک فیلم استفاده می کنند. گاهی اوقات، خود موسیقی می‌تواند نقطه‌ی پاسخ برای مخاطب باشد، شبیه به یک افکت صوتی یا طراحی صدا. بخش‌هایی از موسیقی فیلم ممکن است به دنبال برانگیختن واکنش روان‌شناختی از سوی مخاطبی باشد که در ژانر فیلم‌های هیجان‌انگیز و ترسناک غالب است. بهترین نمونه آن را می‌توان در یکی از بهترین فیلم‌های هیجان‌انگیز تمام دوران یافت، چیزی جز روانی آلفرد هیچکاک.

نحوه استفاده از نت در فیلم

درک اصول اولیه نحوه عملکرد یک موسیقی به شما کمک می کند از موسیقی برای بهبود پروژه بعدی خود استفاده کنید. برای عمیق‌تر کردن، یادگیری نحوه عملکرد نت های فیلم نمادین در یک ژانر خاص می‌تواند عاملی باشد که پروژه شما را می‌سازد یا آن را شکست می‌دهد، به‌ویژه وقتی صحبت از ژانر ترسناک و هیجان‌انگیز باشد.

موسیقی فیلم چیست؟

نت فیلم چگونه اعمال می شود ؟

فیلم‌ها می‌توانند ما را به زمان‌ها و مکان‌های مختلف منتقل کنند، احساساتی را که نمی‌دانستیم داریم را برانگیزند و داستان‌هایی را برایمان تعریف کنند که شاید هرگز تجربه نکرده‌ایم. و در حالی که جنبه بصری فیلمسازی بدون شک بسیار مهم است، این مؤلفه صوتی است که واقعاً تأثیر احساسی یک فیلم را تقویت می کند. به طور خاص، این نت فیلم است که اغلب قهرمان گمنام صنعت فیلم است. به طور معمول، این فرآیند با تماس یک کارگردان یا تهیه کننده با آهنگساز یا سرپرست موسیقی شروع می شود تا درباره نیازهای فیلم صحبت کند.

به طور معمول، این فرآیند با تماس یک کارگردان یا تهیه کننده با آهنگساز یا سرپرست موسیقی شروع می شود تا درباره نیازهای فیلم صحبت کند. این ممکن است شامل ملاحظاتی مانند لحن و سبک فیلم، سرعت و ریتم صحنه های فردی و ضربات احساسی باشد که باید در طول داستان با آن مواجه شوید. از آنجا، آهنگساز کار روی موسیقی را آغاز می کند و اغلب با کارگردان همکاری می کند.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید