رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: ارزدیجیتال در ایران قانونی می‌شود

پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در صحبت های اخیرش به بانک مرکزی انتقاد کرد. او معنقد است که نفی رمزارز ها توسط بانک مرکزی یک کار اشتباه است و باید هرچه زودتر قانونمند شوند. او ابراز امیدواری کرد که تا پایان مجلس یازدهم، قوانین خوبی در موضوع ارزهای دیجیتال تصویب می‌شود. در ادامه با سیبما همراه باشید.

قانونگذاری برای ارزهای دیجیتال

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به اهمیت بهره‌گیری از ظرفیت رمزارزها در نظام اقتصادی کشور تاکید کرد و اظهار داشت که تصمیم بانک مرکزی برای تدوین مسیری در حوزه رمزارزها، که این امر را از کلیت منکر می‌کند، یک اقدام نادرست است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با فردا بیان کرد که حوزه رمزارزها یک مفهوم جدید در اقتصاد است و هر تصمیمی در خصوص آن باید در یک محیط تخصصی و علمی گرفته شود. او با تأکید بر این نکته که باید از ظرفیت رمزارزها در نظام اقتصادی کشور بهره‌مند شد، اظهار کرد: اگر این حوزه با مشکلاتی مواجه است، باید یا مشکلات حل شوند یا در هنگام تصمیم‌گیری به آنها توجه شود.

در سند رهنمای فین‌تک که بانک مرکزی در حال تدوین آن است، برای توصیف رمزارزها از واژه‌های "محدودسازی" و "شفاف‌سازی" استفاده شده است. پورابراهیمی در این زمینه اظهار داشت: "این اشتباه بانک مرکزی است که می‌خواهد مسیری را در راهنمای رمزارزها تعریف کند که این موضوع را از کلیت منکر کند، در حالی‌که می‌توان با نظارت و مدیریت، بستر آن را فراهم کرد."

پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس

 او بیان کرد که نباید ریسک مرتبط با فعالیت رمزارز در نظام اقتصادی کشور را به عهده مردم گذاشت: "ما نمی‌توانیم بگوییم که این مسئله وجود ندارد و یا آن را قبول نمی‌کنیم، زیرا واقعیت این است که مردم از رمزارزها استفاده خواهند کرد. آنچه که مهم است، توانایی ما در ارائه یک بستر قانونی مناسب و تدوین چهارچوب‌های مرتبط با آن است."

در مورد وضعیت فعلی ساماندهی رمزارزها، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت که دولت دارای محدودیت‌هایی نیست و می‌تواند در چارچوب قوانین موجود، آیین‌نامه‌های اجرایی مناسبی را در خصوص رمزارزها تدوین کند.

پور ابراهیمی: «مهم‌ترین چیزی که در مجلس به‌دنبال آن هستیم، تعریف جایگاه قانونی رمزارزها در نظام اقتصادی است. اما در این میان با نگاه متفاوتی که در دولت‌ها شکل گرفته، مواجه شدیم.»

 

به گفته پورابراهیمی، بحث ساماندهی رمزارزها در دولت فعلی به دنبال اعطای مسئولیت به معاونت اقتصادی رئیس‌جمهور قرار گرفته و تاکنون پیشنهاد شده است که یک لایحه با عنوان "ساماندهی رمزارزها در نظام اقتصادی" تدوین شود و به مجلس ارسال گردد. او افزوده است: "با این حال، با وجود توافق با دولت، تا آخر سال گذشته هیچ لایحه‌ای از طریق دولت به مجلس ارائه نشده است. ما نمی‌توانیم به دقت بگوییم که نگارش این لایحه توسط معاونت اقتصادی ریاست‌جمهوری به کجا رسیده است."

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرده است که مجلس اعتقاد دارد که نباید مسئله رمزارزها را در کشور سرکوب کرد و حتماً باید از این فرصت برای مقابله با شرایط تحریمی به نفع اقتصاد ملی استفاده شود. او تصریح کرده است: "اگر چالش‌هایی وجود دارد، باید آنها را به مدیریت بکشیم. ما معتقدیم که رمزارزها می‌توانند به ارتقاء اقتصاد ملی کمک کنند."

پورابراهیمی امیدوار است که در صورت دستیابی به توافق با دولت، قبل از اتمام دوره یازدهم مجلس، موضوع رمزارزها به صورت قانونی مورد تصویب قرار گیرد.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید