تاثیر زمان غذا خوردن بر کاهش وزن و سلامتی

دانشمندان در راستای درک بهتر فواید سلامتی مصرف غذا در زمان‌های مختلف و یا کاهش مدت زمان مصرف غذا در اعمالی مانند روزه، آزمایش‌ها روی موش‌ها انجام داده‌اند. اگرچه فیزیولوژی موش‌ها با انسان متفاوت است، اما نتایج نشان می‌دهد کاهش مدت زمان مصرف غذا می‌تواند منجر به کاهش 10 درصدی وزن بدن شود. برای رسیدن به این نتیجه و کاهش وزن، باید رژیم غذایی جدیدی را به مدت حداقل 14 روز رعایت کنیم که در آن ساعات کمتری دستگاه گوارش مورد استفاده قرار گیرد.

تاثیر زمان غذا خوردن بر چاقی

الگوهای غذایی ما به تدریج با توسعه کشاورزی و دسترسی آسان به مواد غذایی، تغییر کرده است تا متناسب با ساعات کاری شغل ما باشد. اما آیا زمان‌ مصرف وعده‌های غذایی با ساعت بیولوژیکی بدن ما هماهنگ است؟

در اکثر موارد، زمان‌های طولانی عدم مصرف غذا کمتر تجربه می‌شود به جز زمان‌هایی که ما در تلاش هستیم وزن کم کنیم یا روزه بگیریم. درحال حاضر، مطالعات نشان می‌دهد که مردم چهار وعده یا بیشتر غذا در طول روز مصرف می‌کنند که معادل 15 ساعت فعالیت سنگین دستگاه گوارش است.

 

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که سلامت بدن ما نه تنها تحت تاثیر مواد غذایی مصرفی و حجم آن‌هاست، بلکه از زمان غذا خوردن نیز تاثیر می‌پذیرد. بنابراین برنامه‌ریزی مناسب برای مصرف وعده‌های غذایی از اهمیت بالایی برخوردار است.

یکی از روش‌های مدیریت مصرف مواد غذایی، محدود کردن زمان مصرف غذا است. این بدان معناست که تمام کالری‌های مورد نیاز بدن را در یک بازه 8 تا 12 ساعته تامین کنیم و دستگاه گوارش را برای مدت بیشتری مشغول هضم غذا نکنیم.

ساعت بدن ما، که به عنوان ساعت بیولوژیکی نیز شناخته می‌شود، بسیاری از جنبه‌های فیزیولوژیکی و رفتاری ما را تنظیم می‌کند. این ساعت می‌گوید که در طول روز بیدار باشیم و شب‌ها استراحت کنیم و بهترین زمان مصرف وعده‌های غذایی را نیز مشخص می‌کند.

بدن ما از نظر بیولوژیکی برای خوردن غذا در طول روز آماده است. هضم غذا، جذب مواد مغذی و سوخت و ساز بدن زمانی انجام می‌شود که بیدار هستیم و به عبارت دیگر زمان انجام این امور در بدن طوری تنظیم شده است که مصرف انرژی بهینه باشد. مصرف غذا برخلاف این پیش‌فرض، با خوردن پیوسته غذا و یا نخوردن غذا برای مدت طولانی، این فرآیند را به خطر می‌اندازد و بر سلامت ما تاثیر می‌گذارد. الگوهای غذایی نامنظم از جمله وعده‌هایی غذایی آخر شب با افزایش وزن و خطر بیشتر بیماری متابولیک همراه هستند. برای مثال، در مطالعات مختلف به اثبات رسیده افرادی که در شیفت شب کار می‌کنند، بیشتر در معرض چاقی، بیماری قلبی و دیابت هستند.

به همین دلیل، انتخاب زمان مناسب برای مصرف غذا و ایجاد الگوی منظم غذایی بسیار مهم است. همچنین مدیریت میزان کالری مصرفی نیز در این راستا تاثیرگذار است و می‌تواند به بهبود متابولیسم، کاهش وزن و کنترل فشار خون کمک کند. بنابراین، با توجه به ساعت بیولوژیکی بدن و توصیه‌های متخصصان، می‌توانیم روزمره‌های غذایی خود را برنامه‌ریزی کنیم تا سلامتی بدن را بهتر نگه داریم.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید