چگونه کمپین 360 درجه می‌تواند برند شما را به صدر جدول ببرد؟

تابه‌حال احساس کردید که تلاش‌های بازاریابی شما آن نتیجه‌ای را که می‌خواستید، به همراه ندارد؟ مثل این است که هدفی را در نظر گرفته‌اید، اما هرچقدر هم که تلاش کرده‌اید، به آن نرسیده‌اید. تبلیغات 360 درجه راهی است که از کانال‌های ارتباطی مختلف کمک می‌گیرد و با استراتژی جامع و یکپارچه‌ای که تهیه می‌کند، شما را بدون بیراهه‌رفتن، به آن هدف مدنظرتان می‌رساند.

اما ممکن است کمبود زمان، بودجه و انرژی باعث شود برایتان عجیب باشد و فکر کنید این روش بیشتر تلف‌کردن وقت است تا سودبردن. بهتر است اول با مزیت‌های آن آشنا شوید و در ادامه برایتان توضیح دهیم چطور برای کمپین‌های خود از این روش استفاده کنید تا نتیجه بگیرید.

6 مزیت ویژۀ بازاریابی 360 درجه برای کسب‌وکارها

  • دید 360 درجه به مشتری: با استفاده از این روش، می‌توانید به‌صورت کامل و دقیق رفتار، علایق و نیازهای مشتریان خود را درک کنید و سپس با کمک آن‌ها پیام‌های تبلیغاتی خود را به‌صورت شخصی‌سازی‌شده برای هر یک از مشتریان ارسال کنید.

 

6 مزیت ویژۀ بازاریابی 360 درجه برای کسب‌وکارها

  • یکپارچگی پیام برند: در بازاریابی 360 درجه، همۀ پیام‌های تبلیغاتی شما در راستای یک هدف واحد حرکت می‌کنند. این یکپارچگی کمک می‌کند شناخت خوبی از برند پیدا کنند و تصویر ذهنی مثبتی در ذهن مخاطب شکل بگیرد.
  • افزایش تعامل با مشتری: با استفاده از کانال‌های مختلف ارتباطی، می‌توانید با مشتریان خود در تعامل مداوم باشید و به سؤالات و نظرات آن‌ها پاسخ دهید. توجه به نظرات آن‌ها و پاسخ‌دادن به سؤالات، از این تعاملات رابطه‌ای قوی و پایدار با مشتری می‌سازد.
  • بهبود تجربۀ مشتری: اگر تجربۀ یکپارچه و سازگار با برند در همۀ کانال‌های ارتباطی برای مشتری فراهم کنید، رضایتش را افزایش می‌دهید و آن‌ها را به مشتریان وفادار تبدیل می‌کنید.
  • افزایش بازدهی تبلیغات: ازآنجاکه چندین کانال در اختیار دارید و از آن‌ها داده‌های مختلفی جمع‌آوری می‌کنید، می‌توانید در مدت کوتاهی عملکرد کمپین‌هایتان را به‌خوبی بررسی کنید و بازدهی تبلیغات را بالا ببرید.
  • کاهش هزینه‌های تبلیغات: استراتژی جامع و یکپارچه‌ داشتن از هدررفتن منابع جلوگیری می‌کند و تبلیغات را با هزینۀ بهینه برایتان انجام می‌دهد.

اجزای اصلی بازاریابی 360 درجه

حالا که از مزیت‌های تبلیغات 360 درجه را گفتیم، ممکن است برایتان سؤال پیش بیاید که منظور از این روش چیست و از کدام کانال‌ها می‌توانیم برای انجام این کار استفاده کنیم. در زیر چند مورد از محبوب‌ترین کانال‌های بازاریابی برای انجام این کار را در اختیارتان می‌گذاریم:

  • بازاریابی ایمیلی؛
  • بازاریابی رویداد؛
  • بازاریابی پیامکی؛
  • بازاریابی موبایلی؛
  • بازاریابی محتوایی؛
  • تبلیغات پولی آنلاین؛
  • بازاریابی موتورهای جست‌وجو؛
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی.

چطور کمپین تبلیغاتی 360 درجۀ موفقی داشته ‌باشید؟

برای موفقیت در کمپین 360 به برنامه‌ریزی دقیقی نیاز دارید که مرحله به مرحله اجرا شود. در ادامه، مراحل اصلی که برای این کمپین نیاز دارید، برایتان توضیح می‌دهیم:

1) هدف کمپین را مشخص کنید

افزایش آگاهی از برند، افزایش فروش، جذب مشتری جدید و بهبود تجربه از اهدافی هستند که کسب‌وکارها با توجه به شرایط خود، یکی از آن‌ها را برای تبلیغاتشان انتخاب می‌کنند. برای انجام راحت‌تر، اهداف را به‌صورت SMART انتخاب کنید. این کلمه مخفف حروف اول 5 کلمه است که توجه به هریک از آن‌ها به شما کمک می‌کند هدف واضح‌تری داشته‌ باشید که رسیدن به آن آسان‌تر می‌شود:

  • مشخص  (Specific)
  • قابل اندازه‌گیری  (Measurable)
  • قابل دستیابی  (Achievable)
  • مرتبط (Relevant)
  • زمان‌بندی‌شده  (Time-bound)

2) مخاطب هدف را بشناسید

برای اینکه به سراغ افرادی نروید که اصلاً ممکن نیست مخاطب شما باشند، پرسونایی از مشتری ایدئالتان تعریف و تمام ویژگی‌های آن مثل ویژگی‌های جمعیت‌شناختی، روان‌شناختی و رفتاری آن‌ها را در آن لحاظ کنید. سپس، آن‌ها را به گروه‌های کوچک‌تری تقسیم کنید که بتوان تبلیغات مناسب‌تر را برایتان تولید کرد.

3) کانال‌های ارتباطی مناسب را انتخاب کنید

حالا نوبت به انتخاب می‌رسد که از چند کانال و کدام برای انجام تبلیغ استفاده کنید. اگر بخواهیم یک دسته‌بندی کلی داشته‌ باشیم، می‌توان همۀ کانال‌ها را به سه گروه آنلاین، آفلاین و موبایل تقسیم کرد. سپس، از هریک از آن‌ها یک یا چند کانال را با توجه به نوع هدف و مخاطبی که دارید، برگزینید تا بقیۀ مراحل را در آن‌ها طی کنید.

4) پیام واحد و هماهنگی برای تمام کانال‌های بسازید

برای اینکه هیچ تناقضی میان پیام‌هایتان در کانال‌های مختلف وجود نداشته ‌باشد، قبل از هر کاری ارزش پیشنهاد خود را مشخص کنید که با برند و محصول هماهنگ باشد. سپس، داستانی برایش روایت کنید و هویت بصری‌ای برایش بسازید که یکپارچه باشد و ارزش‌های برند را نشان دهد.

5) محتوای تبلیغ را بسازید

حالا با توجه به کمپین تبلیغاتی که آماده کرده‌اید، باید فرمت مناسب محتوا را تولید کنید. محتوای متنی، تصویری، ویدئویی، صوتی یا ترکیبی از آن‌ها با توجه به نوع کانالی که انتخاب کرده‌اید، باید تهیه شود.

6) برای انتشار برنامه بریزید

تقویم محتوایی آماده کنید که در آن زمان انتشار هر نوع محتوا در هر کانال انتخابی مشخص باشد. خوب است نگاهی به رویدادهای مهم هم داشته ‌باشید که محتوا را در زمان انتشار با آن‌ها هماهنگ کنید.

7) اجرا و تحلیل کنید

حالا نوبت به اجرای کمپین می‌رسد که باید در طول انجام، حواستان به عملکرد آن باشد. سپس، از روی داده‌هایی که به دست می‌آید، شاخص‌های کلیدی برای بررسی داشته ‌باشید تا موفقیت کمپین را بسنجید. درنهایت، براساس آن اطلاعاتی که به دست آورده‌اید، گام‌هایی برای بهینه‌سازی کمپین بردارید.

 

در صباویژن از تبلیغات 360 درجه بیشتر بخوانید

برای اینکه از جزئیات این روش قدرتمند مطلع شوید، مقالۀ تبلیغات 360 درجه را در وی‌پدیا بخوانید. با شناخت کامل می‌توانید کسب‌وکارتان را به اوج موفقیت برسانید و تعداد مشتریان وفادارتان را بیشتر از قبل کنید. در این مطلب برایتان مثال‌هایی هم از دنیای واقعی آورده‌ایم که این روش را امتحان کرده‌اند و موفق شده‌اند.

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

سبد خرید